Městská, dopravní stanice Brno-Úvoz (hot spot) patří dlouhodobě ke stanicím s nejvyššími měřenými koncentracemi znečištění v Brně. V poslední době jsou však tyto koncentrace neobvykle vysoké i ve srovnání s jinak ještě problematičtějšími stanicemi. Proč došlo k tak náhlému zhoršení?
Automatická dopravní stanice Brno-Úvoz (hot spot) leží přímo vedle velmi frekventované křižovatky ulic Úvoz a Údolní. Navíc je tato křižovatka obklopena vysokou zástavbou a leží v kotlině, proto je zde zhoršená cirkulace vzduchu a znečištění se zde může kumulovat. Označení „hot spot“ (jak jste se mohli dozvědět v našem nedávném kvízu) se používá pro stanice monitorující kvalitu ovzduší v bezprostřední blízkosti frekventované komunikace.
Přibližně od začátku letních prázdnin je na této stanici patrný výrazný nárůst především koncentrací suspendovaných částic PM10 a oxidu dusičitého (NO2). Tento výrazný nárůst souvisí s právě probíhající rekonstrukcí v ulici Údolní. Míru znečištění tato rekonstrukce ovlivňuje dvěma způsoby:
- stavba
-
- zvýšený pohyb nákladních automobilů (emise + resuspenze)
- stavební materiál – například prachové částice z hromad písku, hlíny, štěrku apod. jsou šířeny větrem do okolí
- stavební práce – například jeden z extrémních nárůstů koncentrací NO2 měl příčinu v postavení mobilního vzduchového kompresoru na naftu stavebníky doslova přímo vedle stanice (1 m), emise z tohoto zařízení tedy proudily přímo do hlavy analyzátoru (viz foto níže)
-
- zvýšená dopravní intenzita – vyšší výskyt dopravních kolon z důvodu zúžení dopravních pruhů. Pomalé popojíždění a stání aut zvyšuje znečištění z dopravy.
Kombinace zvýšené dopravní intenzity už v tak dopravně zatížené lokalitě v kombinaci se zvýšenou prašností ze stavby, pohybu nákladních vozidel a zařízení má za následek, že v posledních týdnech/měsících vidíme někdy během dne velmi prudký nárůst koncentrací především suspendovaných částic. Pro ilustraci se můžeme podívat na průměrné koncentrace suspendovaných částic PM10 na stanicích Brno – Úvoz (hot spot), Brno – Zvonařka, Brno – Svatoplukova a Brno – Tuřany. Brno – Zvonařka je rovněž dopravní stanice s vysokým dopravním zatížením. Brno – Svatoplukova je dopravní stanicí a stanicí s dlouhodobě nejvyšším měřeným znečištěním v Brně. Jedná se o stanici v těsné blízkosti čtyřproudové silnice a rovněž s vysokým znečištěním z lokálního vytápění v okolí stanice v zimním období. Stanice Brno-Tuřany je pozaďová stanice v areálu brněnského letiště.
Z výše uvedeného grafu je jasně vidět nárůst koncentrací na stanici Úvoz. Zatímco na začátku roku v lednu byly koncentrace PM10 na stanici Úvoz dokonce nejnižší, aktuálně jsou jasně nejvyšší. Toto zvýšení, jak však již bylo uvedeno, souvisí s velmi lokálním ovlivněním přímo v místě měření. Aktuálně měřené hodnoty, byť odpovídají realitě, nelze brát jako reprezentativní hodnoty pro danou lokalitu dlouhodobě.
Rád si ve volném čase hraji s daty, tvořím webové aplikace a hledám cesty, jak věci někam posunout.
Jsem autorem řady webových stránek věnovaných životnímu prostředí, například stránek a obsahu stránek infoviz.cz, na které najdete stovky infografik věnovaných tématům z oblasti počasí, klima, vody, kvality ovzduší a životnímu prostředí obecně. Dále jsem vytvořil stránky envidata.cz, kde jsou k dispozici tisíce analýz různých datových sad věnovaných právě počasí, klima, vodě a kvalitě ovzduší, a to jak pro ČR, tak globálně. Vytvořil jsem také tyto stránky enviblog.cz nebo rozcestník o kvalitě ovzduší na ovzdusi.cz.
Pracuji jako vedoucí oddělení kvality ovzduší na ČHMÚ Brno a jsem členem výboru České meteorologické společnosti.